Aktuellt

Hej!
Hoppas alla njuter av sommar 🙂

Här kommer inbjudan till Disco Grandprix som är en internationell öppen tävling för alla åldrar och nivåer.

Man anmäler sig som via dans.se men måste ändra förbund till IDO för att hitta tävlingen.

Sista anmälningsdag är 2 Augusti.

———————————————————————-

Disco Grand Prix 22-23 augusti!

Information från arrangören!

Välkomna
Vi är glada att välkomna er till Katrineholm och IDO Disco Grand Prix 2020!
På grund av rådande begränsningar så kommer tävlingen att se lite annorlunda ut än vad ni är vana vid
Nedan finns ett preliminärt tidsschema, som kommer att uppdateras mer exakt då anmälan stängs.


Tävlingsupplägg:
Duveholmshallen är en stor arena som vi delat in i tre delar, varav en del är tävlingshall.
De övriga används för uppvärmning och inslussning till tävlingsgolvet.

Tävlingen kommer att dansas i mindre block, uppdelat efter åldersklass.
Varje block tävlar klart sin del av tävlingen och prisutdelning sker direkt innan nästa block startar.

Ca en timme innan varje block startar så öppnas dörrarna till uppvärmningshallen, C-hallen.
Strax innan tävlingsstarten slussas dansarna vidare in till B-hallen, för att därefter gå in i A-hallen och tävla.
Samtliga dansare måste lämna A-hallen efter prisutdelningen.

Funktionärer kommer att guida er på plats.

Publik
I A-hallen tillåts ingen publik, däremot finns möjlighet att köpa entré till E och D-hallen,
där danstävlingen visas via livestream.
Där finns sittplatser utspridda för 50 personer/hall.

Efter varje block lämnar man sedan E och D-hallen. Separat in och utgång för dessa hallar finns.
Café finns tillgängligt i båda hallarna.

Entréavgiften är 100 kr (10 euro) per block/dag.


Arrangör Knut Säborg Dansstudio
Som vana tävlingsarrangörer sedan 20 år tillbaka ser vi nu, trots hårda restriktioner, fram emot att arrangera denna tävling. Dock med försiktighet, utan onödig trängsel och risk för smittspridning.
Det är av stor vikt att alla som på något sätt deltar i arrangemanget följer detta.
I arenan kommer tvål och handsprit finnas tillgängligt på flera ställen.

Vi följer Folkhälsomyndigetens råd och riktlinjer

Observera att resor till och från Katrineholm, Sverige, samt deltagandet sker under eget ansvar.


Har du några frågor gällande danstävlingen?

Fråga oss på dansskolan först men går även bra att maila arrangören.

Tveka inte att maila oss på knut@dansstudio.com

 

Ni skall vara på plats senast 1.5 timme innan ER grens start tid. 
Blir ni sjuka måste ni meddela oss direkt på 070-859 11 44
Avanmälan innan tävlingsdagen mail: tavling@baders.se

Gå med i vår facebookgrupp för tävlingsdansare

Tider, schema, startlista, inför aktuell tävling hittar ni på vote4dance.com ca 2 veckor innan.


Privatlektioner

För att du/ni ska utvecklas snabbt och effektivt som dansare erbjuder vi privatlektioner.

På en privatlektion är du/ni ensamma med dansläraren och ni kan ta privatlektion i solo, duo eller grupp och lektionen är anpassad efter just dig/er!

Vill du ha en ny tävlingsdans ska du boka en lektion som är 45 min lång, där vi tillsammans gör en personlig koreografi till dig som passar ditt rörelsemönster och din stil, på din nivå. När du kommer upp i högre klasser (från guld och uppåt) kan det behövas fler än en lektion, i så fall bokar du och din lärare in en till efter det första tillfället.

Vill du ha extra coachning utöver dina vanliga lektioner ska du boka en lektion som är 30 min lång. Där tränar du på din tävlingsdans och din danslärare ger konstruktiv kritik så att du kan utvecklas snabbare.

Privatlektioner faktureras till er mail vid lektionstillfället. 

Anmälan för duo/parkompis

Ladda upp en bild på dig i dina tävlingskläder. Vi vill ha ett collage med alla våra tävlingsdansare i alla stilar 🙂

Förberedande Tävlingsdans

Tävlingsdans finns i många olika stilar t.ex.
·    Disco    ·   Disco Freestyle    ·   Hiphop     ·     Ballroom      ·     Artistic Ballroom

För att börja tävlingsdansa så går du en lektion i den stilen du dansar och sen väljer du till förberedande tävlingscoachning i samma stil. Där kommer vi gå igenom allt du behöver veta för att klara av att dansa din första tävling.

Vi kommer även kalla till ett föräldrarmöte där vi går igenom vad som förväntas av er föräldar, hur man anmäler, vad man behöver på tävling m.m.

Både på kurserna och på tävlingarna finns olika moment som man kan tävla i, ni hittar indelningarna nedan.

Singel

I singel tävlar ni 6-13st på golvet beroende på om det är uttagning, semifinal eller final. 
Alla som går upp på golvet har olika danser och du tävlar med koreografin som du tränat på dina lektioner. 

Duo

I duo tävlar ni 6-13st par på golvet beroende på om det är uttagning, semifinal eller final. 
Duo betyder att ni dansar två stycken tillsammans och dansa så lika som möjligt. 
I pardans dansar ni med varandra i hålling. Artistic ballroom håller man inte i varandra.

Grupp

I grupp tävlar ni 3-7 st i disco & Hiphop, i artistic ballroom tävlar man 4-8 st. 
Att tävla i grupp ger otroligt mycket gemenskap och pepp, även stor utveckling eftersom ni är så få i en grupp på lektion. 

Tävling

Rising Star-heter tävlingarna man börjar på.
Det är brons -guldklass på denna tävling.
Det kommer att bli två Rising Star-tävlingar per termin.
Det kommer att vara tävling på flera orter i Sverige på samma dag.
Vi på Baders tillhör liga 3 och kan endast tävla på dessa . 

På en Rising Star tävlar följande bronsklasser:
·       Disco, 
·       Disco Freestyle
·       Hiphop, 
·       Ballroom 
·       Artistic Ballroom 

 

Under en tävling dansar man i ronder & heat och man dansar på två golv A & B, golvet är alltså delat på mitten. 

Vilket golv man dansar på står på baksidan av dansarens nummerlapp och även på vote4dance.com

Ronder- Ronden har ett nr vilket betyder när man ska dansa.
Det finns en tavla framme vid speakern där ronderna visas under dagen.  Det börjar på rond 1 och räknas uppåt under hela dagen.

Heat- Heaten ligger inuti ronden. Om det är en klass med t.ex. 50 startande så kan ju inte alla dansa på golvet samtidigt. Därför delar man upp dem i heat om ungefär 10-12 st. De som har lägst nummer hamnar i första heatet och så räknar man uppåt och delar in dem. Det brukar stå inkastare vid golven som ser till att alla finns på plats men det är även något vi tränare/lagledare tar ansvar för under de första tävlingarna, när man går upp i klasser och är mer van så tar man automatiskt mer ansvar själv.



Nummerlapp


Era barn ska även ha en nummerlapp fastsatt på sig för att kunna delta. Dessa nummerlappar har vi lagledare vid vårt bord som finns brevid dansgolvet. 
Dom ska hämtas ut senast 1,5 timme innan din kategori (ex, disco solo 10.00, då ska den vara uthämtad senast 8.30) 

Vid sjukdom kontakta lagledare direkt på morgonen! 

Det stora numret visar vilket nummer dansaren har och de små visar vilka ronder och vilket golv dansaren skall dansa på, exempelvis i detta fall.

Dansarens nummet 879
Rond 31 på golv A  

Denna viker man så det stora numret syns ensamt. Denna nålas sedan synligt fast med säkerhetsnålar på dansarens baksida, ex ryggen.


GLÖM INTE SÄKERHETSNÅLAR!!!!! 

Hur ser en tävlingsdag ut i sin helhet?
 
Det finns två ingångar till hallen.
En för dansare där entren ingår i anmälningsavgiften. 
En för publik, vuxna 120:- barn 6-16år 60:- 
 
Tävlingsstart brukar i de flesta fall vara kl 10.00 och insläppt till hallen ca 08.30. 
 
Inne i hallen finns det ett sekretariat där DJ, kontrollant, sammanställare av resultat och speaker sitter. Framför detta är själva tävlingsgolvet med sina A och B halvor.

Startordningen för tävlingen är olika från gång till gång, dom kommer upp på vote4dance.com. 
 

Kläder

I brons är det förbjudet att ha någon form av glitter och glans på kläder, i hår eller i smink. De får inte heller ha för mycket smink. Det är förbjudet i alla klasser att ha djup urringning och för korta shorts t.ex. 
 
Annars får dansaren ha i princip vad de vill på sig. Dock är det bra med något som syns på golvet och något som hör ihop. En stylad frisyr och accessoarer är ett plus. Exempel föreslås för eleverna på lektioner och på föräldramötet.

Vad ska man ha med sig på tävlingen?
 
Mat och vatten är väldigt viktigt att ta med på tävlingsdagen så dansarna har energi och ork hela dagen! 
 
Små mellanmål för energi
-Yoghurt
-Smoothie
-Nötter
-Energibars
-Banan
-Frukt
-Torkad frukt
-Dextrosol (för väldigt snabb energi)
 
Förslag på dryck:
-Vatten, vatten, vatten och vatten! Ingen kolsyra och ingen energidryck.
 
Checklista
-Tävlingskläder
-Överdragskläder så man kan hålla sig varm
-Hårsaker t.ex. tofsar, spännen, spray
-Smink
-Skor, mycket viktigt! Man får ej tävla utan detta!
-SÄKERHETSNÅLAR, för att sätta på nummerlappen

För att vara med på tävlingarna behöver man en Licens som gäller per kalenderår och kostar 400:- 
(första tävlingen ansöker man om gratis provlicens)

Anmälningsavgiften till tävlingarna kostar 300:- förutom SM som är lite högre. 

Förberedande tävlingscoaching

Denna lektion har fokus på hur det är att börja tävla och vad du behöver tänka på.
Den här kursen väljer du till utöver din vanliga kurs disco/hiphoplektion. Här kommer du att lära dig en tävlingsdans som du sedan kommer träna på under terminen. 

Reglemente

Boken för tävlande


Här hittar du all information om regler för tävlingar inom SDL.
Allt som rör klasser, åldersindelningar, kläder , hur långtid man dansar m.m

Nya åldersindelningen 2020

Poängsystem

För att avancera till högre klass krävs att den licensierade dansaren/paret/gruppen samlar poäng. poäng utdelas på Regions- och Rikstävlingar till de som placerar sig enligt nedanstående tabell. En dansare som placeras på delad plats, till exempel. 6/10 har placerat sig på en 6:e plats.
Minst antal Prick par/dansare utdelas till: